Slavski kolač

Sezona slava je u toku, ali mislim da je za ovakav post uvek pravo vreme. Ako ste već proslavili, ovo vam može biti ideja za lepu svečanu pogaču.

Jedna od najlepših uspomena iz detinjstva je minijaturni slavski kolač koji bi mi baka spremala za doručak u dubljoj šerpici prečnika 10cm. Naravno bez ukrasa. Još i sada osećam njegov miris i skoro da osetim ukus bakinog kolača uz šolju toplog mleka u hladnim zimskim jutrima.

Jedno vreme sam spremala slatkastu varijantu, po receptu za milibrot, ili miliprot, tj. mlečni slatki hleb, ali je tada dosta ostajalo nepojedeno, tako da sada spremam varijantu sa malo soli, koju pojedemo uz ručak, umesto hleba i obično se traži parče više.

Potrebno Vam je:

  • 1/2 kockice svežeg kvasca
  • 1 kafena kašičica šećera
  • 1 kafena kašičica soli
  • šoljica vode + malo osvećene vode, ako imate
  • 1/2 šoljice ulja
  • 2 šoljice mleka
  • oko 600gr brašna tip 400
  • 1 celo jaje i jedno belance (žumance ostavim za premazivanje)

za ukrase:

  • 1 dl vode
  • malo brašna, može i gustina

Priprema:

U šoljici tople vode, ne vruće, razmutiti kvasac, dodati so, šećer i kašičicu brašna. Ostaviti 15ak minuta da nadođe.

Oko 1/2 kg brašna prosejem u vangli (preostalih 100gr dodajem po potrebi), dodajem jaje i belance, ulje i nadošli kvasac, pa uz dodavanje osveštane vode i mleka zamesim mekše testo. Preostalo brašno dodajem po potrebi, zavisno od toga koliko je nadošao kvasac.

Ostavim da nadolazi oko 1/2 sata.

Dublju šerpu ili kalup za pečenje (ja koristim kalup sa ivicom koja se skida, za svaki slučaj) obložim papirom. Rernu zagrejem na 200 stepeni.

Testo premesim i od njega pravim loptice i to :

  • 8 loptica po 120 gr
  • 4 loptice po 50 gr
  • 5 loptica po 60 gr

Slažem na sledeći način:

Premazati umućenim žumancetom i odozgo staviti ukrase.


Ukrasi se spremaju tako što se zamesi tvrdo testo od brašna i malo vode, razvuče tanko i prave ukrasi po želji: obavezne su poskurice, za koje se koristi pečat kupljen u crkvi, obično 4-5 . Ostalo je stvar želje i umeća: cvet, grozd, ptica, knjiga, burence rakije, krstić, srce… Ukrase je najbolje spremiti nekoliko dana ranije i osušiti pošto je potrebno vremena za njihovo spremanje.

Ako niste vični u pravljanju ukrasa, ili jednostavno od svih obaveza nemate vremena, moja preporuka su ukrasi koje pravi Danijela ukrasi_slavski_kolac

Znajući koliko obaveza imam i želeći da mi pomogne i da me obraduje meni je poslala komplet ukrasa sa slike, a poskurice sam sama već predhodno napravila.

Kolač sam pekla prvo na 200 stepeni, oko pola sata pa sam smanjila na 180 stepeni i pekla još pola sata.

Pečen kolač sam izvadila na rešetku da se ohladi.

Slavski kolač, sveća voštanica i žito su ono što čini Slavu. Sve drugo se sprema prema željama i mogućnostima onih kojih koji slave.

Neka Vam spremanje slavskog kolača uvek bude na radost!

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.