Soparnik

IMG_0179

Neko je jednom rekao da ništa u životu nije slučajno, pa tako ni ovaj recept ni priča koja ide uz njega.

Da krenem redom. Pre nekoliko dana, listajući recepte za testa koja obožavam, naišla sam na recept za soparnik. Na prvi pogled, ništa posebno, ali samo na prvi pogled. Negde mi se smestio u podsvesti, i nije mi dao mira sve dok ga nisam napravila. Rezultat, rečima neopisiv. Praznik za nepce i stomak. Pitam se, gde je bio ceo moj život. Krenem malo sa istraživanjem i ubrzo pronadjem veoma zanimljivu priču. Ovo jelo datira još iz vremena pre Turaka, a nastalo je u Poljicama, u Dalmaciji. Ovo vama možda nije toliko značajno koliko meni, jer je moja majka rodjena baš tamo 🙂 U Poljicama. Čudni su putevi ljudske sudbine… Ovo divno jelo vraća me mestu iz kojeg je moja majka otišla kao dete. Kad sam joj pričala šta sam spremila, zaplakala je…

Nekada je soparnik bio jelo siromašnih, a sada se smatra za specijalitet dalmatinske kuhinje.

Evo recepta:

Za testo uzeti:

  • 1/2 kg brašna, (ja sam spremila sa mešavinom heljdinog i integralnog)
  • 1 kafena kašičica soli
  • 1 kafena kašičica suvog bosiljka
  • 3 dl vode
  • 3 kašike maslinovog ulja

Za fil:

  • 800 gr blitve
  • kašika biljnog začina
  • kašičica soli
  • 1/2 kašičice sode bikarbone
  • 1 glavica crnog luka
  • 100 gr pančete (po želji, u nekim receptima ima, u nekim ne, ja sam stavila)
  • malo ulja

Blitvu oprati i iseckati na trake, uključujući i stabljike. Naliti vodom, posoliti, dodati sodu bikarbonu i ostaviti da odstoji bar pola sata. Za to vreme zamesiti glatko testo od navedenih sastojaka. Podeliti na dva dela od kojih je prvi nešto veći. Ja sam tepsiju obložila papirom za pečenje, pa sam stavila prvi deo testa.

IMG_0169

Pancetu iseckati na kockice i propržiti na malo ulja, pa dodati sitno iseckan crni luk. Propržiti zajedno još par minuta pa pomešati sa ocedjenom blitvom. Dodati biljni začin. Rasporediti preko testa ali ne po ivicama.

IMG_0170

Prekriti drugim delom testa.

IMG_0171

Ja sam premazala umućenim jajetom i posula bosiljkom (ovo nema u receptu). Može da se premaže i maslinovim uljem i pospe sitno seckanim belim lukom.

IMG_0172Peći na 200 stepeni oko pola sata. Sačekati da se prohladi, ako ikako može.

IMG_0173

IMG_0179

Služiti uz jogurt ili pivo. Izvinjavam se na malo lošijem kvalitetu ove krajnje fotografije, ali miris se toliko širio da su svi požurili za sto i nisu mi dozvolili da na miru slikam.

Da li zbog istorijata, ili zbog neponovljivog ukusa, možda i zbog jednog i drugog, znam da ću ovo divno jelo, od sada često spremati.

4 thoughts on “Soparnik

Leave a Reply

